piber I



Jeg er kun en lille Digter
halvt en Tænker, halvt en Nar,
elsker meget store Frakker,
store Hatte, stor Cigar.

Skæbnen gav mig store Frakker,
stak mig ogsaa en Cigar;
men hvad angaar heftig Elskov
holdt den mig sgu slemt for Nar.

Jeg gaar gerne ud i natten
for at lufte gammelt Støv,
som har samlet sig i Hjernen
under Dagens Tyggen Drøv,

tænder mig en lille Pibe;
men naar Vinden er for studs,
skærmer jeg med Haanden varsomt
om min Tændstiks lune Blus,

ser det slikke op ad Træet,
sender det et gnidret Smil,
suger saa i hellig Andagt
af min Pibes Luftventil.

Skæbnen gav mig denne Pibe
og en mægtig god Ration
af Tobak som en Erstatning
for min Mangel paa Passion.

- Tom Kristensen, Fribytterdrømme 1920

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Magritte: Dette er ikke en pibe




















---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
El pibe Valderrama
(på Latinersejlsspansk er 'pibe' slang for Knægt)
(i moderne fodbold bruges det mest om Maradona)